Povesti de la vulcanizare

Povesti de la vulcanizare – Stiinta paralela a “specialistilor” in arta umflarii anvelopelor

 

 

anvelopa autoMulti romani devin specialisti dupa ce discuta cu mecanicii din atelierele service.
Nu poate nimeni contesta priceperea unui mecanic bine pregatit dar in ultima perioada au aparut tot mai multi indivizi care nu au nici o legatura cu tehnica.
Din dorinta de a parea destepti incep sa spuna tot felul de traznai cu iz tehnic dar care sunt rupte de realitate.

O mare poveste SF este cea a azotului, cel care are molecula mare si nu trece prin anvelopa.

Stimate cititor, nu sunt rau voitor dar am rugamintea sa ii ceri vulcanizatorului mai multe detalii despre teoria lui.
Roaga-l sa iti spuna elementele esentiale, ca sa intelegem si noi avantajele folosirii azotului.

Pentru moment am reusit sa identific trei elemente ale pseudo-teoriei:

1. Molecula de azot este mai mare decat cea de oxigen.

Da, este adevarat dar acest aspect este valabil in cazul membranelor foarte subtiri, acolo unde este necesar sa cunoastem permeabilitatea materialului.
Daca materialele bazate pe cauciuc ar fi permis trecerea oxigenului, poti sa fii sigur ca nu s-ar mai fi folosit pe post de garnituri.
Avand in vedere ca majoritatea garniturilor folosite sunt pe baza de cauciuc, concluzia e clara, in conditii normale peretele anvelopei este impermeabil.

2. Oxigenul oxideaza anvelopele.

Da, este adevarat ca oxigenul este oxidant iar molecula de azot este foarte stabila.
In aer avem ~21% oxigen si 78% azot.
Presupunand ca intre volumul anvelopei la 0 bari si cel de la 2 bari este o diferenta de 30%, rezulta din calcul ca ai nevoie de 6 vizite la vulcanizare, pentru a ajunge la o concentratie de azot mai mare de 99%.

Unii vulcanizatori au prostul obicei de a face presiune negativa in roata. Anvelopele pot fi stricate iremediabil datorita acestei practici.

3. Intra apa in anvelopa.

In mod normal nici un compresor nu lucreaza cu apa.

Singura apa care poate apare in anvelopa este reprezentata de umezeala din aerul atmosferic condensata pe peretii camerei.
Fizica de scoala primara ne invata ca detenta unui gaz se face cu absorbtie de caldura.
Pentru scurt timp, vaporii de apa din volumul de aer din avelopa pot condensa in zona racita, dupa care trec din nou in stare de vapori (aerul pompat se incalzeste treptat, o data cu cresterea presiunii in anvelopa).

Este posibil ca in timpul iernii, vaporii de apa din aerul introdus vara (cu umiditate mai mare), sa condenseze pe peretii anvelopei si sa formezi mici picaturi.
Masa acestor picaturi este extrem de mica, si nu poate influenta echilibrarea rotii.
La jantele moderne, de aliaj, nu avem nici problema coroziunii.

Kit pentru schimbare roti acasa

Kit pentru schimbare roti acasa

Cateva idei pentru a face viata mai usoara soferilor care ingrijesc masinile si acasa.

Multi dintre noi suntem foarte atenti la starea tehnica si estetica a masinilor noastre.
Nu discutam aici despre cei care transforma autoturismul intr-o manie sau un templu, vorbim de oamenii care tin la bunul cumparat dar mai ales la siguranta proprie dar si a celorlalti soferi.
In Romania nu s-a acordat pana de curand o atentie prea mare rotilor, in special datorita saraciei.
In ultimii ani, dupa ce a fost introdusa obligativitatea folosirii anvelopelor specializate pe durata iernii, soferii au inceput sa realizeaze importanta folosirii unor roti bune.
Multi au preferat sa investeasca bani si in jante speciale pentru anvelopele de iarna, de obicei unele din tabla de otel.
Schimbarea jantelor a venit la pachet si cu schimbarea prezoanelor, in multe cazuri orificiile de fixare avand conicitati diferite (janta de aliaj neferos vs. jante din tabla de otel).
Setul de roti de iarna fiind destul de voluminos l-a indemnat pe sofer sa gaseasca si o solutie pentru a optimiza depozitarea, astfel ca in garaj a mai aparut si un suport pentru jante.

Cric hidraulic tip crocodil
“Capre”/cale sustinere. Unele rezistente si pentru 4×4 se gaseau la magazinul Augsburg din Militari.
Cheie de roti heavy-duty. Cheie hexagonala Cr-Va sau Cr-Mo cu antrenor cotit in forma de L. Antrenor cotit bun produc cei de la Mob-IUS Brasov.
Perie de sarma – pentru curatarea filetelor corodate.
Spray de curatat frane – poate fi folosit pentru curatarea filetului interior din fuzeta sau piulita. Nu il confundati cu spray WD40 sau alte produse lubrifiante.
Spray lubrifiant sau vaselina pentru prinderea centrala a rotii pe fuzeta. Inainte de fixare se vor curata suprafetele cu peria de sarma si se vor sterge cu o carpa.
Manometru (Schrader – Univair, Mastair, Maestro sau cele fabricate de Schrader sub licenta Michelin – Eurodainu).
Compresor / Pompa auto de mana sau de picior (Michelin are doua modele la 150, respectiv 180lei).
Manusi de protectie din piele, manusi chirurgicale (latex sau vinil).
Subler pentru masurarea adancimii profilului de rulare. Draper comercializeaza doua sublere foarte bune, unul analogic si altul digital. Primul are avantajul ca este construit din metal, avand doar talpa din plastic.
Creta pentru notarea pe anvelope. Poate fi folosit si un marker pentru a scrie pe interiorul jantelor.
Kit de reparatie cu snur.
Cheie dinamometrica de calitate. Chiar daca am lasat-o la urma trebuie sa precizez ca eu o consider drept cea mai importanta unealta pentru schimbarea rotilor. Folosirea momentului de strangere potrivit ne asigura ca prezoanele sau piulitele rotilor vor putea fi desfacute “la mana” de fiecare data cand suntem nevoiti sa schimbam o roata. Pentru un buget mic-mediu recomand cheile dinamometrice de la WBG sau Proxxon.

Biti pentru desfacerea busoanelor de la baia de ulei

Biti pentru desfacerea busoanelor de la baia de ulei

Cei pasionati de masini prefera sa faca operatiunile simple acasa sau in garajul prietenilor.
Unul dintre motivele acestei alegeri il constituie lipsa de interes pe care o manifesta unitatile service fata de operatiunile aparent banale.
Mecanicii romani au un dispret total fata de respectarea indicatiilor date de manualul se service si aleg de cele mai multe ori calea cea mai scurta pentru rezolvarea unei probleme.
Din aceste operatiuni banale o sa amintesc schimbarea rotilor, strangerea prezoanelor, schimbarea filtrului de aer, schimbarea filtrului de ulei sau carburant, schimbarea uleiului din cutia de viteze sau igienizarea instalatiei de aerisire a habitaclului.

Asta vreau sa pun in reflector banalul schimb de ulei de motor si cutie de viteze.
Intr-un service procedura este simpla, masina este ridicata pe elevator, sunt demontate scuturile, sub masina este adus un recipient de coletare, busonul de purjare este putin slabit, capacul de la ulei este deschis, uleiul este lasat sa se scurga, este scos vechiul filtru, cel nou este uns pe garnitura si eventual umplut cu ulei, dupa care se pune la lor busonul baii si se completeaza dupa ureche.

Mecanicii omit cateva etape importante.
Prima dintre ele reprezinta cheia cu care se desface busonul baii de ulei. In multe unitati vor fi utilizate chei cu alte dimensiuni fata de cele recomandate de producator.
Pentru Dacia Logan multi folosesc chei cu sectiune patrata aduse la cota prin pilire in locul cheii patrate de 8mm.
Pentru diferentialul spate sau cutia de viteze de la Subaru Forester este folosit patratul antrenorului de 1/2″ in locul cheii de 13mm. Diferenta de 0.3mm dintre cele doua chei patrate va duce in timp la stricarea busoanelor.

O alta etapa omisa o reprezinta schimbul garniturii de buson. Manualul de service recomanda de cele mai multe ori schimbarea acestor garnituri din cupru.

Cea de-a treia omisiune si cea mai importanta o reprezinta strangerea filtrului de ulei la cuplul nominal.
Un fitlru strans la cuplu permite desfacerea facila in momentul schimbarii, fara a exista riscul distrugerii filetului

 

 

 

Debitmetru si sonde lambda Subaru Forester

Subaru Forester debitmetru MAF 22680AA310

Subaru Motors Trading Bucuresti ofera aceasta piesa la pretul de 1750lei (tva inclus), Autokino Brasov o ofera la 1250lei (tva inclus).
Debitmetrul este fabricat de firma Denso iar codul piesei compatibile este :DENSO DMA-0114

Pret 515 RON

Sonde Lambda Subaru Forester

22641AA211 DENSO DOX-1448 Pret 515 RON
22690AA491 DENSO DOX-0357 Pret 360 RON

Bielete antiruliu originale Subaru – Solutia cea mai buna

Bielete antiruliu originale Subaru – Solutia cea mai bunaBieleta stabilizatoare Subaru 20470SA001

Pentru cei comozi, care doresc  o tinuta de drum impecabila si confort, cea mai buna solutie pentru bieletele stabilizatoare este alegerea pieselor originale, produse de Subaru. Pe o masina exploatata normal, in Romania, ele pot rezista si pana la 2 ani.   20470SA000, 20470SA001

 

 

 

 

Bieleta antiruliu originala Subaru 20470SA001

Acest model de bielete anti-ruliu este montat pe puntea fata la multe dintre modele producatorului japonez.

Mai jos regasiti o lista cu autoturismele pe care pot fi montate aceste bielete.

SUBARU FORESTER (SF) 2.0 06.98 - 09.02 92 125 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SF) 2.0 S Turbo 04.01 - 09.02 130 177 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SG) 2.0 09.02 92 125 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SG) 2.0 S Turbo 09.02 130 177 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SG) 2.0 X 09.05 116 158 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SG) 2.5 12.03 155 211 2457 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SG) 2.5 XT 09.05 169 230 2457 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SH) 2.0 01.08 110 150 1994 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU FORESTER (SH) 2.0 D 09.08 108 147 1998 Closed Off-Road Vehicle
SUBARU IMPREZA Estate (GD, GG) 1.6 12.00 70 95 1597 Estate
SUBARU IMPREZA Estate (GD, GG) 2.0 12.00 92 125 1994 Estate
SUBARU IMPREZA Estate (GD, GG) 2.0 R 09.05 118 160 1994 Estate
SUBARU IMPREZA Estate (GD, GG) 2.0 Turbo 12.00 160 218 1994 Estate
SUBARU IMPREZA Estate (GD, GG) 2.0 WRX Turbo 12.02 165 225 1994 Estate
SUBARU IMPREZA Hatchback 1.5 02.08 79 107 1498 Hatchback
SUBARU IMPREZA Hatchback 2.5 All-wheel Drive 01.08 221 301 2457 Hatchback
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 1.5 05.06 77 105 1498 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 1.6 AWD 12.00 70 95 1597 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 2.0 12.00 92 125 1994 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 2.0 R 09.05 118 160 1994 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 2.0 WRX STi 11.01 195 265 1994 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 2.0 WRX Turbo 12.02 165 225 1994 Saloon
SUBARU IMPREZA Saloon (GD, GG) 2.0 WRX Turbo 12.00 160 218 1994 Saloon
SUBARU LEGACY IV 2.0 09.03 101 138 1994 Saloon
SUBARU LEGACY IV 2.5 09.03 121 165 2457 Saloon
SUBARU LEGACY IV 3.0 09.03 180 245 3000 Saloon
SUBARU LEGACY IV Estate (B13_) 2.0 09.03 101 138 1994 Estate
SUBARU LEGACY IV Estate (B13_) 2.0 Turbo R SUBARU LEGACY IV Estate (B13_) 2.5 06.05 121 165 1994 Estate
09.03 121 165 2457 Estate
SUBARU LEGACY IV Estate (B13_) 3.0 09.03 180 245 3000 Estate
SUBARU OUTBACK 2.5 11.03 121 165 2457 Estate
SUBARU OUTBACK 3.0 11.03 180 245 3000 Estate

Cum cumparam suspensii Pedders in Romania

Cum cumparam suspensii Pedders in Romania ?

Suspensii Pedders Romania – Penteker

Cei care doreau sa isi monteze pe autoturisme suspensii produse de firma australiana Pedders alegeau varianta comandarii acestora din Marea Britanie.
De la momentul comenzii pana la primirea acestora trec, in mod normal, intre 6 si 8 zile.

Incepand cu anul 2014, distributia elementelor de suspensie Pedders in Romania a fost preluata de catre Penteker Bucuresti.
Firma livreaza din stoc componente pentru marcile Subaru, Nissan, Toyota, Mitsubishi si VW.
Suspensiile produse de Pedders sunt destinate utilizatorilor care doresc pastrarea inaltimii initiale a autovehiculului in cazul unei utilizari normale.
Aceste suspensii nu sunt destinate utilizarii OFF-ROAD, in acest scop fiind recomandate produse specifice, de tuning.
In cazul autoturismelor ce folosesc amortizoare cu compensator, asa cum este Subaru Forester, suspensiile Pedders sunt solutia ideala pentru a mentine atat garda la sol cat si rigiditatea initala la solicitari dinamice.

Pentru a alege suspensia potrivita autovehiculului dumneavoastra este necesar sa trimiteti un mail pe adresa contact@penteker.ro sau sa-i contactati la numerele de telefon de pe pagina de contact.

Arcuri fata - heavy duty - Subaru Forester SG 02-08

Arcuri Pedders TrakRyder

Livrarea suspensiilor se va face exclusiv prin curierat, cu plata ramburs sau prin banca, in baza facturii emise de importator.
Garantia se acorda exclusiv pentru suspensiile montate in ateliere autorizate RAR.

Achizitia acestor suspensii este posibila si prin reteaua de service-uri auto partenere, pentru localitatile Bucuresti, Sibiu, Brasov, Cluj.

 

 

Bosch D-Tect 150SV – Un produs scump

Bosch D-Tect 150SV – Detectorul de metale scump

Bosch D-Tect 150 SV

Bosch D-Tect 150 SV

Bosch D-Tect 150 SV - vedere din spate - senzor

Bosch D-Tect 150 SV – vedere din spate – senzor

Bosch D-Tect 150 SV - vedere din spate - senzor

Bosch D-Tect 150 SV – vedere din spate – senzor

Bosch D-Tect 150 SV - Mod detectare beton - universal

Bosch D-Tect 150 SV – Mod detectare beton – universal

Bosch D-Tect 150 SV - Mod detectare  "Panel heating"

Bosch D-Tect 150 SV – Mod detectare “Panel heating”

 

 

In ultimii ani au aparut pe piata multe detectoare de metale, in special pentru cei care doresc sa perforeze elementele structurale sau de compartimentare ale cladirilor si nu doresc sa afecteze armaturile metalice sau sa intrerupa diferite retele de instalatii.

Pentru detectarea cablurilor sub tensiune exista o gama larga de detectoare iar preturile incep din jurul sumei de 100Lei.
Cand vine vorba de detectarea armaturilor situatia se complica si este nevoie de echipamente puternice si implicit scumpe.

Firma Bosch a incercat sa contruiasca un astfel de aparat dar se pare ca rezultatele sunt sub asteptari.
Bosch D-Tect 150SV este un echipament scump, costa in jur de 3000lei, este vopsit in albastru, pare profesional dar nu prea isi face treaba.

Adancimea maxima de detectare este de 13-15cm dar nu sunt detectate toate armaturile sau tevile.
Rezultate bune sunt obtinute cu firele sub tensiune, deoarece acestea genereaza un camp electric usor de detectat.
Brosura aparatului ne spune ca putem detecta tevi, chiar si cele din materiale nemetalice insa acest lucru nu este posibil in practica.

Pentru mici lucrari acest echipament semi-jucarie poate fi folosit.
Este bun pentru bricolatorii amatori, care doresc un gadget cu care sa isi impresioneze cunostintele.
Pentru profesionisti recomand echipamente din gama profesionala de la Hilti, chiar si  second hand.
Cu aceste echipamente pot fi realizate harti ale armaturii sau ale instalatiilor care strabat placile de beton.
Pentru detectarea conductelor de PVC, PP, PPR, este recomandat sa folositi echipamente dedicate, produse de firma suedeza Mala (Mala GPR – ground penetrating radar).
 
Argumente Pro 
Design placut, materiale de calitate, ecran mare, meniu aparent intuitiv, posibilitatea de a detecta conductori metalici pana la 15cm adancime, posibilitate de a diferentia aliajele feroase de cele neferoase.
Argumente Contra
Pretul exagerat de mare pentru o jucarie mai deosebita, capacitate de detectie destul de slaba, dificil de realizat harti de armaturi sau retele electrice.
Nu are acumulatori, rotile aluneca des.
Concluzii
Echipamentul a fost scos pe piata pentru ca firma Bosch sa nu ramana cu o nisa neacoperita.
Nu merita cumparat decat daca vrei sa pacalesti vreun client mai necunoscator.
Nota finala
4.5
Ar fi luat 5 deoarece este functional in unele situatii dar pretul este aberant de mare.
 
 
 

 

Sonda Lambda 1 – Subaru Forester XT SG

Sonda Lambda Subraru Forester 22641AA211 Denso Dox 1448Sonda Lambda 1 – Subaru Forester XT SG

 

 

Multi dintre posesorii masinii de mai sus s-au lovit de problema unui ralanti neregulat sau de unele pierderi de putere.
Cateodata aceste probleme erau insotite de mesaje de eroare in bord, cel mai comun fiind combinatia de martori “Cruise Control”+ pictograma “Check Engine”.
O solutie mult utilizata in Romania este curatarea corpului clapeta si resetarea ECU.
Dupa aceasta operatiune masina se comporta mult mai bine dar simptomele apar in scurt timp.

Una din cauzele aparitiei acestei erori o reprezinta uzura prematura la sondei Lambda front.
Producatorul sondei, firma Denso, recomanda schimbarea acestui senzor la un interval de maxim 160.000km.
Se pare ca aceasta recomandare este valabila pentru tarile in care benzina are aceeasi calitate la toate statiile de carburant, nu si in Romania.
Exista multe situatii in care motorul incepe sa functioneze prost de la 60-70.000km.
Simptomele apar la intreaga gama de motoare Otto de la Subaru dar si la alte autoturisme japoneze care folosesc senzori Denso.

Daca optati pentru schimbarea sondei Lambda la 70.000km, veti face aceasta operatiune cu usurinta, deoarece filetele nu au oxidat din cauza efectului electrochimic (dintre doua metale diferite puse in contact) dar si al temperaturilor mari de la evacuare.
Schimband din timp aceasta sonda, nu veti avea surpriza blocarii sau a ruperii.

In cazul schimbarii unei sonde vechi, este necesara curatarea filetului interior al galeriei cu un tarod.
Nu montati niciodata direct noua sonda fara a verifica starea filetului interior si nu uitati sa folositi unsoarea furnizata de Denso, special pentru filete.
Pentru Subarul Forester XT SG 06-07, codul original al primei sonde este 22641AA211, sonda este inscriptionata cu codul 01H10 si este produsa de Denso.
Piesa after-market este produsa tot de Denso si are codul generic DOX-1448.
Sonda  Denso DOX-1448 se potriveste perfect in locul vechii sonde, avand exact acelasi conector si aceleasi prinderi de plastic de pe cablu.

Dupa schimbare masina incepe sa mearga normal, fara a se ineca la ralanti si fara a avea zone lipsite de putere pe plaje de turatii.

Pretul sondei variaza in jurul sumei de 550Lei (TVA inclus), fiind de 4-5ori mai mic decat cel al piesei vandute prin reteau autorizata.
Manopera variaza intre 50-150lei, in functie de gradul de dificultate.

Pasii schimbarii sunt urmatorii:

Deconectare borna negativa baterie;
Demontare roata dreapta-fata;
Desfacere partiala carenaj in cadranul orelor 12-15 fata de fuzeta;
Pulverizare spray degripant;
Desfacere conector, acces din compartimentul motorului, partea stanga;
Desfacere elemente de prindere de pe contraaripa;
Desurubarea sondei lambda folosind o cheie inelara decupa(cu o taietura, pentru a intra pe cablu), de 22;
Daca nu dispuneti de o astfel de chei (de calitate!), puteti opta pentru taierea cablului si folosirea unei tubulare inalte.

 

 

 

p

Suspensiile Pedders in Romania

Suspensii pedders, arcuri amortizoare, flanse

Suspensii pedders, arcuri amortizoare, flanse

Multi dintre posesorii de autoturisme SUV 4×4, marca Subaru, au avut probleme cu suspensiile de pe puntea spate. Dupa 2-3 ani sau dupa 50.000km, multe dintre aceste autoturisme si-au pierdut din inaltimea puntii spate din cauza imbatranirii ansamblului arc-amortizor-flansa. Cele mai afectate de fenomenul imbatranirii sunt celebrele suspensii SLS (self leveling system), suspensii ale caror preturi depasesc suma de 1500Euro in varianta OEM. Variante after-market exista dar sunt compuse din subansamble provenite de la producatori diferiti. Unii utilizatori au incercat sa imperecheze amortizoarele si flansele Sachs cu arcuri KYB/Kayaba, Lesjofors, Boge sau Kingsprings. Cele mai multe dintre aceste combinatii sunt nefericite deoarece arcurile nu sunt proiectate unitar cu amortizoarele si nu tin cont de specificatiile tehnice ale autoturismelor. Firma australiana Pedders a venit in intampinarea posesorilor de autoturisme Subaru Forester SG cu un kit complet arc-amortizor-flansa, ce se comercializeaza sub denumirea Pedders Ezi Fit Suspension. Prin montarea acestei suspensii autoturismele castiga aproximativ 6cm in inaltime pe puntea spate. Conform specificatiilor manualului tehnic, distanta se masoara din centrul rotii, pe verticala, catre aripa. Un autoturism cu suspensiile uzate, care a parcurs ~70.000 in 4 ani, avea aceasta distanta de 37,5cm. Dupa montarea arcurilor, a amortizoarelor si a flanselor produse de firma Pedders, distanta a crescut la 44cm, asa cum este recomandat pentru autoturismele Subaru Forester 2.0x. Pretul unui kit complet de suspensii spate Pedders pentru Subaru Forester SF sau SG este de aproximativ 2000Lei, TVA inclus. Acesta este pretul comunicat de importatorul oficial Pedders in Romania, firma Penteker Bucuresti. Produsele Pedders se comercializeaza in acest moment prin reteaua de unitati service autorizate Subaru sau prin unitati service partenere, ce detin autorizatii RAR de reparatie pentru marca respectiva. Pentru mai multe detalii legate de posibilitatile de achizitie puteti apela reprezentantul firmei la numarul de telefon 0729.77.11.33.

Grand Hotel Italia Cluj – Hotel 5 Stele

Grand Hotel Italia Cluj – Hotel 5 Stele

 

Daca sunteti in trecere prin Cluj si doriti sa va cazati la un hotel cu o arhitectura placuta si cu confort de 5 stele, puteti incerca varianta hotelului “Grand Hotel Italia” (suna putin cam fortat sa spunem “hotelul grand hotel” dar aceasta constructie este des folosita, asa ca nu ne vom impiedica de ea).

Cladirea este amplasata pe un teren de aproape doua hectare, la poalele Feleacului, in cartierul “Buna ziua”, intr-o zona predominant rezidentiala.
Fatada este pozitionata catre dealul Feleacului iar spatele cladirii are vedere catre oras.
Accesul se face din strada “Buna ziua”, pe langa magazinul Lidl.
Hotelul Grand Hotel Italia Cluj dispune de o parcare cu aproximativ 100 de locuri, situata in partea de vest a cladirii.
Drumul de acces la parcare este pentru moment in lucru dar este practicabil.

In fata hotelului descoperim o frumoasa piscina cu dimensiuni generoase (25m x 12m x 2m), placata cu mozaic de calitate superioara.
Drumurile si aleile de acces sunt placate cu pavele din beton, caramizii, placute la mers si antiderapante.

Accesul in receptie se face printr-o terasa eleganta, dotata cu mese, scaune si umbrele de soare.
La momentul sosirii, pe terasa se puteau vedea turisti care savurau cafea si tigari.

Un element forte al hotelului este reprezentat de sala receptiei.
Nu o pot denumi doar “receptie” pentru ca aceasta incinta este extrem de mare, avand o suprafata de peste 400mp si o inaltime de aproximativ 8m.
Hall-ul receptiei este placat cu marmura de lux, foarte probabil de provenienta italiana, cu modele din mozaic superior.

Hotelul dispune de trei lifturi Schindler, dintre care doua sunt pozitionate pe exteriorul cladirii, cu vedere catre oras.
Holurile sunt spatioase si luminoase.

Noi am rezervat o camera dubla “deluxe”, cu suprafata de 33mp, situata la etaj superior.
De la intrare am remarcat podeaua acoperita cu parchet masiv, fara covoare (capcane de praf si acarieni).
Camera este mare, designul camerei este clasic, cu bun gust, mobilierul este facut din lemn masiv, fara elemente inutile si decoratiuni kitschoase.
Patul este mare, confortabil, dar nu are lenjerie de bumbac 100%.
Lenjeria reprezinta o problema pentru cei sensibili. Materialele sintetice nu sunt tocmai placute la atingere.
Camera are un balcon marginit cu balustri din beton armat, de unde poate admirata privelistea orasului sau a Feleacului.

Un element negativ este reprezentat de sistemul de incalzire centralizat, cu tubulatura de aer.
Chiar daca incalzirea clasica ne obliga sa montam calorifere si sa pierdem spatiu, noi o preferam deoarece este mai sanatoasa.
Tubulatura care transporta aerul incalzit este un mediu propice dezvoltarii unor colonii de bacterii periculoase, plus ca exista riscul contaminarii aerului de la camerele alaturate.
Cei sensibili pot avea probleme respiratorii sau pot lua diverse raceli de la microorganismele ce sunt purtate de aerul incalzit.
Nu trebuie uitat nici zgomotul neplacut care insoteste incalzirea cu aer cald, prin tubulatura.
Este destul de dificil sa suporti un zgomot permanent de ventilator deasupra capului.

Punctul forte al camerei este reprezentat de camera de baie.
Incaperea este dotata cu cada cu vibromasaj dar si cu cabina de dus. Peretii sunt placati cu mozaic de calitate superioara iar podeau este placata cu un mozaic similar, antiderapant.
Baile dispun de uscator de par, bideu si de prosoape si halate.
Daca trecem cu vederea asternuturile si sistemul de incalzire cu aer cald, putem afirma ca avem de a face cu o camera foarte confortabila.

Din pacate aspectele pozitive sunt umbrite de micul dejun oferit in pretul cazarii.
Este stiut ca hotelierii italieni ofera mancare putina si nu tocmai de lux in pachetele de cazare, din cauza numarului mare de turisti care le viziteaza tara.
Probabil ca experienta din Italia isi spune cuvantul si in Cluj, doar ca aici clientii hotelurilor doresc o oferta mai bogata la micul dejun.

La final doresc sa acord cateva note hotelului.

Amplasare 9/10 – foarte bine
Arhitectura 10/10 – felicitari arhitectului, se vede ca a inteles meseria si a ales sa creeze o cladire pentru clienti, nu pentru orgoliul unui artist neinteles
Design 7/10 – designerul a facut niste greseli, a integrat elemente necompatibile si nu a respectat intru totul viziunea arhitectului.
Camere 8/10 – Penalizarea vine de la incalzirea prin tubulatura si asternuturile care “ard” pielea. Daca foloseau calorifere ar fi fost mult mai inspirati.
Restaurant 5/10 – Mancarea este comestibila dar calitatea este foarte slaba. Fie renunta cu totul la ea, fie fac niste imbunatatiri.

Concluzii: Hotel frumos, bine pozitionat, confortabil. Cei sensibili trebuie sa fie atenti la bucatarie si la sistemul de ventilatie. Astmaticii trebuie sa il evite in sezonul rece din cauza aerului cald care poate cauza neplaceri,.