Scule si unelte

Cum desfaci prezoanele blocate ?

Rate this post

Cum desfaci prezoanele blocate ?
Ce faci cand ai o pana iar prezoanele au fost stranse la vulcanizare cu un cuplu enorm ?

Stim toti ca in Romania nu prea mai exista profesionisti. Multi dintre oamenii calificati au plecat in vest, cei mai batrani s-au pensionat iar cei care au venit in locul lor sunt extrem de slab pregatiti.
Fenomenul se poate intalni in toate domeniile de activitate, chiar daca nu prea vrem sa recunoastem.

Unul dintre domeniile afectate de lipsa oamenilor calificati este cel al vulcanizarilor auto.
Multi soferi considera ca rotile reprezinta niste subansamble mai putin importante ale autoturismului asa ca nu se intereseaza de starea lor.
Romanii merg cu anvelope second-hand, nu masoara niciodata adancimea profilului de rulare, nu le schimba conform indicatiilor producatorului si nici nu au grija ca prezoanele sa fie stranse la cuplul nominal.
Toti am auzit de intamplari in care cei care au facut pana nu au putut desface prezoanele cu cheia de roti din dotare si au fost nevoiti sa apeleze la ajutor din exterior.
Este foarte neplacut sa te afli in munti, in zone fara acoperire GSM si sa ramai blocat din cauza banalei pene.

Cheia de roti din dotarea autoturismului este de cele mai multe ori o scula de calitate slaba pe care nu te poti baza atunci cand vrei sa desfaci un prezon strans cu pistolul pneumatic la un cuplu de cateva sute de newtoni metru.

 

La drumurile lungi este bine sa ai o solutie de back-up daca nu stii cum au fost stranse prezoanele.

O varianta buna o reprezinta achizionarea unui cap de cheie tubulara de calitate si un antrenor fix de cel putin 30cm.
Recomand achizionarea unui cap tubular pentru pistoale cu impact. Il recunoasteti dupa culoarea neagra si inscriptia (Cr-Mo).
Pentru prezoanele auto se poat folosi cu succes sculele cu cuplaje de 1/2″, cele de 3/4″ fiind recomandate pentru autoutilitare.

Captele tubulare de impact costa in jur de 30RON/buc.
Eu pot recomanda produsele nemtesti de la WGB, comercializate in reteaua Hornbach.
Pentru antrenor fix in forma de “L” nu exista foarte multe variante de calitate. Sunt unele produse de firma Yato in care nu am incredere si altele turcesti.

Am reusit sa gasesc la Baumax un antrenor cotit produs de romanii de la IUS Brasov (Mob – Ius).
Produsul este de calitate, rezista la eforturi mari (teava prelungitoare in capat) si este bine finisat iar pretul a fost de aproximativ 20RON, aproape la jumatate fata de pretul afisat de magazinele virtuale romanesti.
Combinatia de antrenor cotit IUS si cheie de impact este excelenta si ne scapa de grija prezoanelor blocate.
Daca aveti la indemana si o teava o puteti folosi cu incredere pentru ca nu o sa aveti probeleme cu ruperea cuplajului patrat al antrenorului.

Dupa ce ati achizionat antrenorul si cheia tubulara este bine sa aveti la indemana si un spray WD40. Prezoanele blocate se dau inainte cu spray, se lasa aproximativ 5 minute si pe urma se actioneaza.
Dupa folosirea spray-ului WD40 este important sa curatati bine prezonul. Niciodata nu trebuie sa gresati prezoanele.
Exista riscul sa deteriorati filetul la strangere sau sa se desfaca in timpul rularii de la vibratii.

In benzinarii exista niste chei cu brat telescopic insa trebuie evitate. Capatul de cheie se deformeaza iar cuplajul se rupe la efort.
Eu am reusit sa stric doua asfel de chei. Sunt extrem de proaste.

De fiecare data cand mergeti la service solicitati mecanilor sa stranga prezoanele manual iar la sfarsit sa foloseasca o cheie dinamometrica.

 

UPDATE:

Un spray penentrant mai bun decat WD40 este cel bazat pe MoS2 (bisulfit de molibden). Acesta penetreaza si curata mai bine imbinarile acrasate.
Spray-ul trebuie aplicat de cateva ori, in intervalul de 5 minute.
Dupa ce ati desfacut piulita este important sa curatati filetele cu solutii degresante.
O solutie foarte buna este OKS 2661. Acest aerosol se evapora dupa aplicare si lasa suprafetele curate si uscate.