Strangerea corecta a chiulaselor – Cupluri, momente, prezoane si garnituri
Ce este chiulasa unui motor?
Chiulasa reprezinta piesa care inchide cilindrii unui motor. Intre chiulasa si blocul motor – camasile cilindrilor se monteaza o garnitura metalica (garnitura de chiulasa) cu scopul etansarii. Ansamblul este fixat cu ajutorul unor prezoane (buloane) metalice.
Termenul chiulasa provine din tehnica militara, de la armele de foc. Partea din spate a unui tun poarta denumirea de culata (in limba romana).
Chiulasa impreuna cu partea din spate a tevii de tun formeaza camera de ardere a pulberii (amestec exploziv).
In mod similar putem considera si la motoarele cu ardere interna ca explozia se formeaza in chiulasa si partea superioara a cilindrilor, aceste formand camera de ardere.
Cand se desface chiulasa unui motor?
- In cazul unor interventii majore la motor este necesara demontarea chiulasei / chiulaselor.
- Pentru interventii asupra supapelor, a culbutorilor sau a scaunelor de supape este necesara demontarea chiulasei.
- Sunt situatii in care bujiile au fost stranse la cupluri mari sau nu au fost corect centrate la strangere. Filetele interioare al chiulasei nu pot fi rectificate fare demontare.
- In trecut se practica si “bucsarea” dar aceasta operatiune nu este recomandata, existand riscul patrunderii spanului metalic rezultat in urma filetarii cu tarod.
Ce operatiuni trebuie facute inainte de strangerea chiulasei?
- Dupa orice demontare a chiulasei este necesara pregatirea acesteia pentru remontare.
- Este recomandata trimiterea piesei la un atelier specializat de prelucrari mecanice prin aschiere.
Atelierele specializate pot inlocui valve/supape, arcuri sau tacheti. - Tot in aceste ateliere se fac rectificari de scaune de supape sau reglari.
- Nu in ultimul rand este necesara planarea suprafetei de contact cu garnitura de chiulasa. In cazul ideal va fi planata si fata blocului motor. Aceasta presupune demontarea motorului de pe autoturism si trimiterea acestuia in atelierul de prelucrari mecanice.
De ce este important sa strangem corect chiulasele?
O chiulasa noua sau rectificata in atelier va trebuie montata conform specificatiilor producatorului motorului.
NU ESTE O OPERATIUNE SIMPLA!
Montarea chiulasei se va efectua de catre persoane pregatite, in ateliere auto dotate corespunzator.
Urmand procedarura recomandata de producator ne vom asigura ca motorul este etans in zona camerelor de ardere, neexistand riscul de a comunica cu circuitul de ungere sau cu atmosfera.
Care este procedura corecta de strangere a unei chiulase de motor?
Fiecare producator de motoare recomanda o procedura standard pentru strangerea corecta a prezoanelor de chiulasa.
In cadrul acestei proceduri sunt mentionati urmatorii pasi:
- Starea prezoanelor de chiulasa: Noi sau vechi. Cei mai multi producatori recomandat inlocuirea acestora cu unii noi.
Pentru autoturismele de competitii este necesara folosirea unor suruburi special proiectate si fabricat pentru a rezista la tensiuni marite. - Alegerea corecta a unei garnituri de chiulasa: Pot exista recomandari pentru inlocuirea garniturilor originale cu versiuni noi, imbunatatite.
- Pozitionarea chiulasei pe garnitura si bloc: Se va face cu atentie sporita, existand riscul de a zgaria suprafetele prelucrate.
- Strangerea suruburile de chiulasa: Se incepe de obicei de la suruburile interioare. Se inainteaza catre exterior pe diagonale.
Nu exista o procedura general valabila pentru toti producatorii. Fiecare producator are propriile recomandari in ceea ce priveste modul de strangere. - Prezoanele: Sunt stranse cu cheia dinamometrica in etape. Initial sunt stranse la un cuplu mic, de apropiere, urmand ca la pasul 2 sa fie stranse la un cuplu mai mare, de fixare.
- Pasi: Dupa primii doi pasi de strangere cu cheia dinamometrica urmeaza pasul de slabire a suruburilor. De obicei aceasta slabire nu este raportata in newtoni-metru(Nm), folosindu-se notarea unghiurilor in grade sexagesimale° (1 cerc = 360°).
- Strangeri: Urmeaza strangerile la momentul nominal maxim. Acest moment de strangere va depasi momentul de fixare de la pasul 2.
- Strangerea finala: Va fi efectuata tot cu raportor, rotatia prezoanelor fiind exprimata tot in grade sexagesimale.
Cupluri de strangere chiulasa motor
Multi mecanici fac greseala de a folosi doar cuplul final de strangere recomandat de manualele de service.
Nerespectarea procedurii corecte poate duce la incovoieri, deformari sau chiar la aparitia unor fisuri in chiulase.
Exemplu de procedura corecta: Motor BMW 3.0D cod motor 306D2
Cilindri dispusi in linie, o singura chiulasa, 12 prezoane/suruburi de fixare, o garnitura de chiulasa.
Dispunerea suruburilor de fixare (prezoane), ordinea de strangere a acestora
Vedere superioara a blocului motor, planul de prindere al garniturii de chiulasa:
cutie de viteze 14 8 6 1 3 9 11 partea din fata – ventilator, sistem de racire
cutie de viteze 12 10 4 2 5 7 13 partea din fata – ventilator, sistem de racire
- Pasul “0” – Suruburile de prindere vor fi inlocuite cu unele noi. Nu este acceptata refolosirea prezoanelor vechi.
- Pasul A. Strangere de apropriere regland cheia dinamometrica la un cuplu nominal de 40Nm
- Pasul B. Strangere de fixare la moment de 80Nm
- Pasul C. Slabirea tuturor prezoanelor cu jumatate de cursa – 180°.
- Pasul D. A doua strangere de apropiere la 50Nm
- Pasul E. A doua strangere de fixare cu un sfert de cursa + 90°
- Pasul F. A treia strangere de fixare cu inca un sfert de cursa + 90°
Tabel link-uri cupluri de strangere chiulase motoare autoturisme si autoutilitare.
Moment strangere chiulasa Toyota RAV4 III 2.2 D-4D 150CP
Cupluri strangere chiulasa Ford Focus 1.6 diesel 109CP
Cuplu strangere chiulasa Volvo V60 2.0D, 163CP, 2010-2016
Cuplu strangere chiulasa Dacia Logan 1.5dCI
Cuplu strangere suruburi chiulasa Hyundai Tucson 2.0 CRDI
Scrie un comentariu daca ti-a placut articolul sau daca mai ai alte intrebari / sugestii.
33 Comments
Sorin
Salut, am un vw t5 2004 , cod motor axb, 1.9 tdi, si vreau sa ii schimb garnitura de chiulasa. Imi puteti da schema de strangere si cuplu ?
Florin
Opal astea j 1.6 16V benzina 2010 cum se strang șuruburile noi la chiuloasa
jantea viorel
Salut. As dori schema si momentele de strangere pentru \skoda fabia, motor 1.4 16v (2001)
adminus
Vedere superioara a blocului motor, planul de prindere al garniturii de chiulasa:
partea din fata – ventilator, sistem de racire 10 4 2 6 8 cutie de viteze
partea din fata – ventilator, sistem de racire 7 5 1 3 9 cutie de viteze
La strangerea chiulasei pe bloc vor fi folosite suruburi/prezoane noi.
Stangerea va fi efectuata pe etape.
Etapa1 – Apropierea
Suruburile vor fi stranse in ordinea indicata in schema la un cuplu de 30Nm.
Etapa2
In aceeasi ordine vor fi stranse suplimentar cu 90°.
Etapa2
Urmeaza o noua strangere cu 90° respectand schema.
Johnyy
As dorii si eu schema de strangere si momentul a chiulasei pentru un ford fiesta motor de 1.3 2008
Italo Adm
Salut Johnyy,
Pentru strangerea chiulasei vei gasi schema si momentele la adresa urmatoare:
https://italo.ro/chestiuni/2021/03/20/cupluri-moment-strangere-suruburi-chiulasa-ford-fiesta/
Succes la montaj!
Ionut
Va salut! As dori și eu schema pentru un audi a4 b6 2.0 benzina. Mulțumesc
Ciprian
Salut. As dori schema si momentele de strangere pentru Volvo v60 2.0 163 cp 2011 20v. Multumesc
Italo Adm
Salut,
Gasesti schema de strangere in urmatorul link:
http://italo.ro/chestiuni/2016/04/02/strangerea-corecta-a-chiulaselor-cupluri-momente-prezoane-si-garnituri/
Alin
Buna ,va rog schema pt opel astra h ,101 cp ,1.7 diesel ,2004 …?
Italo Adm
Salut,
Pentru strangerea chiulasei la Opel Astra H, 1.7 diesel, motor Z17DT. gasesti detaliile urmand link-ul de mai jos.
https://italo.ro/chestiuni/2019/07/08/opel-astra-h-1-7-cdti-cupluri-strangere-chiulasa/
Succes!
Victor
Salutare vreau si eu sa schimb garnitura de chiuloasa si mi.ar fi de ajutor schema si momentele de strangere la vw passat 2006 2.0 fsi BLR. Multumesc
Italo Adm
Salut Victor,
Pentru Passat 3C2, 2.0FSI, an fabricatie 2006, cuplurile de strangere pentru prezoanele chiulaselor se gasesk in urmatorul link.
Foloseste o cheie dinamomtrica de calitate superioara, care nu este gata decalibrata.
George Crivat
Salutare . Am si eu un golf 4 1.6 16v an 2002 și ți.aș fi foarte recunoscator daca ai putea sa ma ajuți . Deci pur si simplu nu mai stiu ce e de facut . Pe scurt s.a rupt cureaua de distribuție in mers la vale . Am optit motorul imd .a venit un mecanic si mi.a spus ca doar au fost rupti dintii curelei de distributie si s.ar putea ca supapele sa scape fara sa fie indoite avand in vedere faptul ca masina este pe benzina . Am adus masina acasa . Am demontat tot ce era de demontat . Aveam toate supapele varza la evacuare si 2 supape indoite usor la admisie. Am dus chiulasa la rectificat . Am cumparat garnitura noua si tot ce mai era nevoie si m.am apucat de pus chiulasa . Am cheie dinamometrica iar pe net am citit ca prezoanele chiulasei trebuiesc stranse cu o forta de 100 n/m insa pprezoanele mele nu duc mai mult de 50 n/m . Am cumparat prezoane noi si pocnesc imd . Nu vor sa stranga . Ce as putea sa fac? Precizez ca in blocul motor nu este apa sau ulei . Astept un raspuns daca ma poti ajuta si ai idee ce ar putea fi . Multumesc
Italo Adm
Salut George
Schema de strangere la cuplu pentru suruburile chiulasei o gasesti la urmatoarul link:
https://italo.ro/moment-strangere-chiulasa-golf-4-1-6-16v/
Ai nevoie de prezoane noi, de preferat originale, cheie dinamometrica de calitate buna si raportor pentru strangere la unghi.
Mult succes la interventie !
Plesca Petrica
Salut! As dori schema de strângere a suruburilor de chiulasa la.un golf 4 1.9 tdi 101 cai anul 2003!
koko
Salut! Am garnitura de chiuloasa defectă și mi-ar fi de folos schema și momentele de strangere pentru chiuloasa si ax cu came .Opel Meriva Z17 DTH. MULTUMESC
Italo Adm
Salut,
Pentru schema de strangere a chiulasei si cupluri acceseaza link-ul urmator:
https://italo.ro/cupluri-strangere-chiulasa-opel-meriva-1-7-cdti-z-17-dth/
Pentru axele cu came trebuie folosita urmatoarea schema de strangere:
13 7 1 6 12 18
14 8 2 5 11 17 (disc volant)
15 9 3 4 10 16
Suruburile/prezoanele M7 18Nm
Suruburile/prezoanele M8 25Nm
Succes !
liviu udrea
Buna seara! V-as fi recunoscator daca mi-ati da schema, momentele si cuplurile de strangere chiuloasa pentru fiat stilo 2002 1.6 16v. Benzina.
Liviu
Salutare. As dori si eu cuplul si momentele de strangere chiuloasa fiat stilo 1,6 16v 2002. Multumesc.
Italo Adm
Salut,
Pentru strangerea chiulasei de Fiat Stilo gasesti cuplurile la adresa urmatoare:
https://italo.ro/chestiuni/2020/10/12/cuplu-momente-strangere-chiulasa-fiat-stilo-1-6-16v/
Spor la lucru !
FLORIN
Buna seara! V-as fi recunoscator daca mi-ati da schema, momentele si cuplurile de strangere chiuloasa pentru un hyundai terracan 2.9. Va mulțumesc!
Italo Adm
Salut,
Cuplurile si unghiurile de strangere se gasesc la adresa urmatoare:
https://italo.ro/chestiuni/2020/12/22/cuplu-strangere-suruburi-chiulasa-hyundai-terracan-2-9-crdi-150cp-j3/
Atentie la stragerea alternativa la unghi. Suruburile/prezoanele lungi se strang la unghiuri diferite de cele scurte.
Succes la montaj!
Marius
Salut, cuplu strangere chiuloasa polo 6r, 2010, 1.4, 16v. Bifuel.
Rician Sergiu
Salut. As dori și eu schema și cuplurile de strângere la Toyota prius 3 2014
Tech
Salut,
Cuplurile si unghiurile de strangere pentru chiulasa se gasesc in urmatorul link:
https://italo.ro/chestiuni/2021/04/12/cuplu-strangere-toyota-prius-1-5/
Emilian
Salut miar fi de mare ajutor daca stiti, cat se Stränge chiuloasa pe un opel agila a 1.2 16v multumesc.
Tech
Salut,
Pentru strângerea corectă a chiulasei se vor folosi următoarele momente de strângere: cupluri/momente strângere chiulasă Opel Agila 1.2
Florin
Salut,as dori schema și cuplurile de strangere la chiuloasa mercedes vito 2.2
Ionita
Schema de strangere chiuloasa 3000 TDI ,V6 AUDI A5
Ionut
Va salut! As dori și eu schema pentru un audi a4 b6 2.0 benzina. Mulțumesc
Geo
Salut imi puteti da si mié schema de stangere a chiuloasei la un motor 1.9tdi 105cv cod motor bxe
Claudiu
Salut ….as dori sa ma ajutați daca aveți cunoștințe legate de schema de strângere a Garnituri de chiulasa la un Mitsubishi l200 Triton 2012 motor 2.5 D ?!