Cand se schimba arcurile unui autoturism ?
De sunt arcurile ?
Organe de masini care au rolul de a amortiza socurile ce apar la nivelul zonei de contact dintre roti si calea de rulare.
Tipuri de arcuri
Pentru sistemele de suspensii ale autovehiculelor sunt folosite mai multe tipuri de arcuri.
Dintre arcurile din otel amintim urmatoarele variante:
- Arcuri Elicoidale.
Arcurile elicoidale sunt folosite in majoritatea autoturismelor moderne. Acestea pot fi configurate pentru a obtine confort sporit, siguranta in timpul rularii sau sportivitate.
- Arcuri lamelare-foi, arcuri
Arcurile lamelare sunt unele dintre cele mai vechi tipuri de arcuri folosite pentru vehicule si autovehicule. Sunt folosite in general pentru autovehicule utilitare, care transporta frecvent sarcini mari.
- Arcuri de torsiune. Bara de torsiune
Arcurile de tip bara de torsiune au fost folosite cu succes in industria auto dar si in industria militara. Sistemele de suspensie ale unor autovehicule 4×4, ale unor utilaje (buldozere) sau ale unor tancuri folosesc bare de torsiune.
Uzura arcurilor auto
Sub actiunea eforturilor statice sau dinamice are loc procesul de imbatrire a otelurilor de arcuri.
Arcurile isi pierd proprietatile elastice.
Un fenomen intalnit la arcurile elicoidale si lamelare este pierderea din inaltime.
Arcurile se comprima ireversibil, garda la sol micsorandu-se.
LA autoturismele de tip SUV se poate observa mai usor reducerea garzii la sol.
Durata de viata arcuri
Multi mecanici si utilizatori considera ca arcurile sunt bune atat timp cat nu s-au rupt. Aceeasta idee este gresita.
Durata de viata normala a unui arc elicoidal este de 5 ani.
Arcurile lamelare pot avea durate de viata reduse din cauza supraincarcarilor frecvente si a socurilor produse in timpul rularii.
Cand trebuie schimbate arcurile ?
Arcurile vor fi inlocuite preventiv la o durata de 5 ani. Dupa aceasta perioada ele nu mai respecta parametrii initiali ai producatorului, autoturismul avand un comportament neadecvat.
Folosirea unor amortizoare de vibratii noi impreuna cu arcuri uzate va conduce la un comportament dinamic deficitar si la deterioarea prematura a amortizoarelor.
Penteker Tech – Specialistii in sisteme de suspensii
Informatiile prezentate au fost preluate de la firma Penteker Tech.
Inginerii firmei ofera solutii profesionale pentru autoturisme de tip SUV dar si pentru autoutilitare pick-up, SUT.
5 Comments
BMWutz
Eu am intrebat pe un forum de tuning si toti mi-au spus ca nu trebuie sa schimb si arcurile.
Nu inteleg de ce tu spui sa se schimbe. Nu vad rostul pentru care sa arunci un arc bun.
Le schimb doar daca bag arcuri sport care lasa masina.
adminus
Inainte de a pune o intrebare pe un forum de “tuning” ar trebui sa stii ce pregatire au interlocutorii.
Oboseala otelurilor ar trebui sa sune cunoscut chiar si pentru un absolvent de scoala profesionala.
Ideal ar fi sa iti raspunda absolventii de liceu tehnic, ingineri sau specialisti care au studii postuniversitare in domeniu.
Daca nu au nici una dintre scolile enumerate mai sus ar trebui sa ii rogi sa nu mai dezinformeze.
Inlocuiesti arcurile pentru a obtine parametrii dinamici initiali ai suspensiei si nu in ultimul rand pentru siguranta. Nu este de dorit ca un arc sa se rupa si eventual sa taie circular o anvelopa.
Passat + Forester
Am tras rulota pana la Sighisoara si cand m-am intors mi s-a rupt un arc de pe spate de la prima spira. Are rost sa le schimb pe toate sau le inlocuiesc pe toate sau le tin pe cele trei vechi si uzate ?
Mai am inca un Subaru Forester pe care il folosesc rar si cu care nu tractez. Foresterul este lasat vizibil pe spate si ma gandeam sa schimb si la el arcurile.
Ce parere aveti, ce sfaturi imi dati ?
adminus
Schimbi arcuri intotdeauna in pereche. Ideal ar fi sa inlocuiesti toate cele patru arcuri elicoidale ale masinii.
Costurile sunt mai mari dar merita. Masina se comporta din nou ca la inceput, avand atat garda la sol standard cat si rigiditatea initiala.
Ciprian
Nu stiam ca arcurile trebuie schimbate. Am crezut ca ele se tin pana cand se rup.
Omul cat traieste invata.