De ce pica afacerile nemtesti in Romania ?
Afaceri austriece si germane care au avut probleme in Romania
In ultimii ani am asistat la cateva retrageri ale unor firme germane sau austriece din Romania. Este vorba despre societati mari, care activeaza in domeniul retailului.
Amintesc de esecul retailerului Real sau al retelelor de magazine de bricolaj Obi, Baumax sau Praktiker.
Am lasat Praktiker pe ultimul loc deoarece acesta a fost salvat de o companie turceasca.
Nemtii au avut cateva probleme in Romania pe care nu le-au anticipat, probleme din cauza carora au inchis retelele.
Echipele manageriale
In primul rand au avut echipe manageriale extrem de neinformate. Cei care au decis extinderea retelelor catre Romania nu au inteles piata romaneasca si nici modul in care se fac afaceri aici.
Managerii neinformati au avut si problema personalului, alegand pentru Romania niste oameni si slabi.
Afacerile grupurilor au fost scapate de sub control inca din primele faze ale expansiunii.
Intregul proces s-a bazat pe o succesiune de decizii gresite si investitii proaste.
Terenurile au fost achizitionate in momente nepotrivite, multe dintre ele fiind cumparate in perioada de varf a bulei imobiliare romanesti.
Consultantii tineri si usor influentabili
Consultantii au oferit sfaturi mult prea optimiste, fara legatura cu lumea reala a afacerilor.
Investitiile grupurilor au fost facute pe baza unor studii. Aceste studii au fost realizate de tineri debutanti care nu au participat niciodata la dezvoltarea unei afaceri.
Au fost studii partial didactice si mai mult fantastice, mare parte din continutul lor fiind compus din idei specifice vanzatorilor eficienti, fara legatura cu modul de gandire al unor consultanti profesionisti.
Nu trebuie uitate si greselile elementare de alegere a zonelor, in unele situatii au fost alese zone nepotrivite pentru specificul afacerilor.
Constractarea constructorilor
Dupa etapa de studii si de achizitie a terenurilor a urmat etapa de dezvoltare a proiectului si de punere in opera a constructiilor.
Multe dintre cladirile construite au avut probleme de ordin tehnic de la momentul punerii in functiune.
Managerii neinformati au ales cu sau fara voie firme slabe care au realizat lucrari slabe.
In unele situatii au avut intaietate ofertele cu pret mic si calitate pe masura.
Marja de profit vestica
Echipele manageriale au mai avut inca o problema grava de perceptie, nu au inteles ca marjale de profit din vest nu sune aceleasi cu cele din vest.
Au tinut mortis de cotele mari si nu au reusit sa concureze eficient cu ceilalti jucatori de pe piata.
Clientul roman
O alta problema a fost neintelegerea totala a clientului roman.
Romanul nu este un cumparator prost, romanul nu este nici asa de sarac precum il cred vesticii si este amator de produse bune.
Multe lanturi au comercializat o gama larga de produse slabe, sperand ca astfel vor atinge cifre de afaceri mari.
Aceasta tehnica a fost gresita, romanul preferand sa cumpere produse de la concurenta.