Subaru Forester SH 2009 lasat pe spate – Cum il ridicam ?
Subaru Forester SH 2009 lasat pe spate – Cum il ridicam ?
Imbatranirea suspensiilor la autoturisme tip SUV
Toti cunoastem ca firma Subaru produce unele dintre cele mai bune autoturisme cu tractiune integrala, de fapt este cel mai mare producator mondial de autoturisme AWD. Multi opteaza pentru autoturismele mari, cross sau SUV produse de Subaru deoarece acestea au toate avantajele unei masini inalte dar pastreaza tinuta ireprosabila a limuzinelor cu care impart platformele tehnice. Pastrarea performantelor dinamice impune folosirea unor suspensii special dimensionate pentru caroserii voluminose si centre de greutate ridicate. Este vorba despre kit-uri de suspensie cu compensatoare, cunoscute sub denumirea comerciala SLS (self leveling system). Aceste suspensii compenseaza momentul marit dat de ridicarea centrului de greutate dar pot ceda mai usor, in comparatie cu kit-urile clasice arc-amortizor comun. Uzura suspensie, mai ales cea de pe puntea spate, se poate vedea prin scaderea garzii la sol si printr-o tinuta de drum nepotrivita. Autoturismul sta lasata catre spate, are tangaj la franare si accelerare si ruliu pronuntat in curbe. Termenii subliniati provin de la ambarcatiuni dar pot fi folositi foarte bine pentru a descrie autoturismele care arata si se comporta la drum ca o barca.
Autoturisme Subaru afectate de problema suspensiilor
Modelul Forester SH, fabricat intre anii 2008 si 2013, nu este singurul afectat de aceasta problema. Alaturi de el intalnim “spatele lasat” si la modelele recente de Subaru Outback dar mai ales la modelul Subaru Forester SG (2002-2008). Acest model nu beneficiaza de bare portbagaj cu profil triunghiular, asa ca modificarea tinutei evidenta. Forester SH a beneficiaza de un artificiu estetic, profilul barelor se mareste catre spate, compensand pierderea din inaltime a puntii spate.
Solutii posibile de remediere
1. Schimbare amortizoare OEM
Cei mai multi utilizatori de Subaru se grabesc sa schimbe la primele simptome doar amortizoarele. Combinatia arc uzat si amortizor nou va conduce la uzarea prematura a amortizorului. Acesta poate ceda dupa un rulaj normal de 30.000km. – Solutie gresita
2. Inlocuire doar amortizoare + Flanse inaltatoare – NU!
Multi utilizatori apeleaza la flansele inaltatoare, pentru a mentine inaltimea standard. In cele mai multe cazuri se modifica geometria directiei iar pastrarea arcurilor vechi conduce la comportament instabil pe viraje. – Solutia este gresita. Flansele înaltatoare nu sunt recomandate pentru înaltarea autoturismelor.
3. Kit clasic Subaru, arc + amortizor simplu
Solutia este buna insa este scumpa. Datorita subdimensionarii spirei exista posibilitatea de obosire prematura a arcului. Pentru unele piete nu exista varianta de echipare fara SLS. – Solutie functionala, costuri mari
4. Kit-uri imperecheate de vanzatori.
Kyb, Monroe, Boge, Sachs, Gabriele. Multi vanzatori de piese auto recomanda solutii netestate, depasindu-si atributiunile si de cele mai multe ori pregatirea si cunostintele tehnice. – Solutie partial functionala, costuri mari, comportament dinamic neadecvat
5. Kit Subaru, arc + amortizor SLS
Utilizatori cu bugete mari pot alege varianta recomandata de producator. In mod normal este cea mai buna pentru pastrarea masinii in parametrii ganditi de proiectanti. Singurul impediment ar fi costuri mari: 2000Lei – un amortizor 1000Lei – arc elicoidal 500 lei – flansa cu rulment de sarcina – Solutie functionala, costuri mari
6. Kit-uri imperecheate de ingineri. Arcuri si amortizoare Penteker
Solutia recomandata de noi este folosirea kit-urilor de suspensie gandite unitar, proiectate si executate de un colectiv specializat.
Chiar daca ansamblul arc-amortizor poate parea banal la prima vedere, pentru un inginer el reprezinta rezultatul unor ani de studiu si cercetare plus efortul de a fabrica un produs care trebuie sa respecte cu rigurozitate anumiti parametri. Proiectarea si executarea subansamblele suspuse unor solicitari dinamice neliniare necesita cunostinte tehnice de varf si dotari foarte costisitoare.
Compania europeana Penteker furnizeaza kit-uri specializate (arc-amortizor) pentru remedierea problemelor autoturismelor Subaru. Arcurile si amortizoarele Penteker sunt proiectate pentru a pastra garda la sol a autoturismului si de preveni comportamentul nedorit al caroseriei in cazul unor solicitari dinamice.
Solutiile corecte pentru rezolvarea problemelor suspensiei sunt furnizate de inginerii companiei Penteker.
Produsele beneficiaza de garantii cuprinse intre 24 si 36 luni si reprezinta inlocuitori de tip perfomance pentru reperele deteriorate.
7 Comments
Lucian Outback
Sunt posesorul unui Subaru Outback din 2007 si cred ca arcurile nu mai sunt bune.
Masina nu mai sta inaltata ca la inceput, acum este mai moale pe spate si are botul putin ridicat.
Ce sfat imi dati pentru rezolvarea problemei ?
Pot sa pun arcuri Penteker doar pe spate ? Trebuie montante si amortizoare tot Penteker ?
Credeti ca ar fi bine sa schimb si arcurile de pe fata ?
Viziru G.
Salut ITalo. Am auzit de arcurile si amortizoarele Penteker la diversi posesori de SUV-uri si am vazut ca mi-ar rezolva si mie problemele cu spatele lasat si instabilitatea.
Am unul dintre primele modele de Subaru Forester SH si am ajuns cu masina la 140.000km. Nu am schimbat pana acum nici arcuri, nici amortizoare si ar fi vremea sa fac un upgrate.
Nu vreau verrsiunea originala cu leveling, as vrea o solutie clasica si mai buna la pret.
Ce imi puteti recomanda pentru Forester SH din 2008 ?
Penteker au arcuri si pentru Mitsubishi ASX ? Am si un mitsu care a facut mai multi kilometri, masina asta a adunat 200 de mii in 5 ani.
Nu mai sta bine pe curbe, vrea sa se duca intr-o parte cand merg putin mai repede.
Ce ma sfatuiesti sa mai upgradez la masina pentru a o face mai rigida ?
Administratorul
Salut G.
M-am interesat si se pare ca au si arcuri pentru Mitsubishi ASX. Deocamdata mi-au confirmat ca au arcuri si amortizoare Penteker pentru puntea spate.
Pentru puntea fata arcurile se inlocuiesc cu cele OEM Mitsubishi. Penteker ofera doar amortizoare pentru ASX.
La numarul acesta de kilometri ar fi indicat sa inlocuiesti si flansele amortizoarelor.
Orice schimbare de arc se face concomintent cu inlocuirea amortizoarelor dar si a subansamblelor mai putin importante (flansa, protectii praf, tampoane).
Andrei
Salut. M-ar interesa sa stiu daca aceste kit-URI de suspensii pot înalta masina mai mult decât înaltimea initiala. Mersi
Administratorul
Cele mai multe kit-uri pastreaza inaltimea initala constanta pe o perioada de aproximativ 4 ani. Pentru unele autoturisme, in special pentru cele de teren, exista si kit-uri de suspensie de inaltare.
Inaltarea unei masini este o operatiune complexa care poate conduce la rezultate neplacute uneori.
Subaru Outback Sibiu
Am citit articolul vostru despre suspensiile pentru Subaru si vad ca se discuta si despre Outback.
Masina mea are aproape opt ani si cred ca are nevoie de suspensii noi. Am schimbat pana acum amortizoarele de doua ori dar tot mi se pare ca nu se mai tine bine pe drum.
M-ar interesa sa schimb si arcurile cu unele mai ferme. Nu ma intereseaza arcuri de inaltare pentru ca nu fac off-road, eu sunt genul familist si gospodar. 🙂
Ce arcuri imi recomandati pentru Outback ? Altceva ar mai trebui sa mai schimb ? De ce buget am nevoie pentru a avea o suspensie buna pentru cativa ani ?
Administratorul
Salut Subaru Outback Sibiu si bine ai venit pe site.
La 8 ani ar fi cam trebuit sa ai cel putin un rand de arcuri schimbate. Daca ai schimbat amortizoarele de doua ori poate ca mecanicii ar fi trebuit sa iti spuna si de arcuri.
Arcurile vechi ti-au stricat prematur amortizoarele.
Cauta-i pe cei de la Penteker si da-le un telefon, cu siguranta vei gasi cea mai buna solutie pentru arcuri si amortizoare.
Daca nu inalti masina nu cred ca vei avea altceva de schimbat in afara de arc, amortizor si accesorii. Flansele si burdufurile de protectie se schimba si ele.
Bugetul pentru o punte nu va fi mai mare de 3000 de lei. Eu m-am incadrat in el atat la un Subaru Forester cat si la Mitsubishi Outlander.