Auto

Strangerea corecta a chiulaselor – Cupluri, momente, prezoane si garnituri

5/5 - (22 votes)

Ce este chiulasa unui motor?

Chiulasa reprezinta piesa care inchide cilindrii unui motor. Intre chiulasa si blocul motor – camasile cilindrilor se monteaza o garnitura metalica (garnitura de chiulasa) cu scopul etansarii. Ansamblul este fixat cu ajutorul unor prezoane (buloane) metalice.

Chiulasa motor cu ardere interna
Chiulasa motor 2 supape

Termenul chiulasa provine din tehnica militara, de la armele de foc. Partea din spate a unui tun poarta denumirea de culata (in limba romana).

Chiulasa impreuna cu partea din spate a tevii de tun formeaza camera de ardere a pulberii (amestec exploziv).
In mod similar putem considera si la motoarele cu ardere interna ca explozia se formeaza in chiulasa si partea superioara a cilindrilor, aceste formand camera de ardere.

Chiulasa tun
Chiulasa tun obuzier M1910 122m

Cand se desface chiulasa unui motor?

  • In cazul unor interventii majore la motor este necesara demontarea chiulasei / chiulaselor.
  • Pentru interventii asupra supapelor, a culbutorilor sau a scaunelor de supape este necesara demontarea chiulasei.
  • Sunt situatii in care bujiile au fost stranse la cupluri mari sau nu au fost corect centrate la strangere. Filetele interioare al chiulasei nu pot fi rectificate fare demontare.
  • In trecut se practica si “bucsarea” dar aceasta operatiune nu este recomandata, existand riscul patrunderii spanului metalic rezultat in urma filetarii cu tarod.

Ce operatiuni trebuie facute inainte de strangerea chiulasei?

  • Dupa orice demontare a chiulasei este necesara pregatirea acesteia pentru remontare.
  • Este recomandata trimiterea piesei la un atelier specializat de prelucrari mecanice prin aschiere.
    Atelierele specializate pot inlocui valve/supape, arcuri sau tacheti.
  • Tot in aceste ateliere se fac rectificari de scaune de supape sau reglari.
  • Nu in ultimul rand este necesara planarea suprafetei de contact cu garnitura de chiulasa. In cazul ideal va fi planata si fata blocului motor. Aceasta presupune demontarea motorului de pe autoturism si trimiterea acestuia in atelierul de prelucrari mecanice.

De ce este important sa strangem corect chiulasele?

O chiulasa noua sau rectificata in atelier va trebuie montata conform specificatiilor producatorului motorului.
NU ESTE O OPERATIUNE SIMPLA!
Montarea chiulasei se va efectua de catre persoane pregatite, in ateliere auto dotate corespunzator.

Urmand procedarura recomandata de producator ne vom asigura ca motorul este etans in zona camerelor de ardere, neexistand riscul de a comunica cu circuitul de ungere sau cu atmosfera.

cheia dinamometrica
Cuplu nominal – Cheie dinamometrica

Care este procedura corecta de strangere a unei chiulase de motor?

Fiecare producator de motoare recomanda o procedura standard pentru strangerea corecta a prezoanelor de chiulasa.
In cadrul acestei proceduri sunt mentionati urmatorii pasi:

  1. Starea prezoanelor de chiulasa: Noi sau vechi. Cei mai multi producatori recomandat inlocuirea acestora cu unii noi.
    Pentru autoturismele de competitii este necesara folosirea unor suruburi special proiectate si fabricat pentru a rezista la tensiuni marite.
  2. Alegerea corecta a unei garnituri de chiulasa: Pot exista recomandari pentru inlocuirea garniturilor originale cu versiuni noi, imbunatatite.
  3. Pozitionarea chiulasei pe garnitura si bloc: Se va face cu atentie sporita, existand riscul de a zgaria suprafetele prelucrate.
  4. Strangerea suruburile de chiulasa: Se incepe de obicei de la suruburile interioare. Se inainteaza catre exterior pe diagonale.
    Nu exista o procedura general valabila pentru toti producatorii. Fiecare producator are propriile recomandari in ceea ce priveste modul de strangere.
  5. Prezoanele: Sunt stranse cu cheia dinamometrica in etape. Initial sunt stranse la un cuplu mic, de apropiere, urmand ca la pasul 2 sa fie stranse la un cuplu mai mare, de fixare.
  6. Pasi: Dupa primii doi pasi de strangere cu cheia dinamometrica urmeaza pasul de slabire a suruburilor. De obicei aceasta slabire nu este raportata in newtoni-metru(Nm), folosindu-se notarea unghiurilor in grade sexagesimale° (1 cerc = 360°).
  7. Strangeri: Urmeaza strangerile la momentul nominal maxim.  Acest moment de strangere va depasi momentul de fixare de la pasul 2.
  8. Strangerea finala: Va fi efectuata tot cu raportor, rotatia prezoanelor fiind exprimata tot in grade sexagesimale.

Cupluri de strangere chiulasa motor

Multi mecanici fac greseala de a folosi doar cuplul final de strangere recomandat de manualele de service.
Nerespectarea procedurii corecte poate duce la incovoieri, deformari sau chiar la aparitia unor fisuri in chiulase.

Exemplu de procedura corecta: Motor BMW 3.0D cod motor 306D2

Cilindri dispusi in linie, o singura chiulasa, 12 prezoane/suruburi de fixare, o garnitura de chiulasa.

Dispunerea suruburilor de fixare (prezoane), ordinea de strangere a acestora


Vedere superioara a blocului motor, planul de prindere al garniturii de chiulasa:

cutie de viteze         14 8 6 1 3 9 11     partea din fata – ventilator, sistem de racire

cutie de viteze         12 10 4 2 5 7 13   partea din fata – ventilator, sistem de racire


  • Pasul “0” – Suruburile de prindere vor fi inlocuite cu unele noi. Nu este acceptata refolosirea prezoanelor vechi.
  • Pasul A. Strangere de apropriere regland cheia dinamometrica la un cuplu nominal de 40Nm
  • Pasul B. Strangere de fixare la moment de 80Nm
  • Pasul C. Slabirea tuturor prezoanelor cu jumatate de cursa – 180°.
  • Pasul D. A doua strangere de apropiere la 50Nm
  • Pasul E. A doua strangere de fixare cu un sfert de cursa + 90°
  • Pasul F. A treia strangere de fixare cu inca un sfert de cursa + 90°

 

Tabel link-uri cupluri de strangere chiulase motoare autoturisme si autoutilitare.

Moment strangere chiulasa Toyota RAV4 III 2.2 D-4D 150CP
Cupluri strangere chiulasa Ford Focus 1.6 diesel 109CP

Cuplu strangere chiulasa Volvo V60 2.0D, 163CP, 2010-2016

Cuplu strangere chiulasa Dacia Logan 1.5dCI

Cuplu strangere suruburi chiulasa Hyundai Tucson 2.0 CRDI

 

 

Scrie un comentariu daca ti-a placut articolul sau daca mai ai alte intrebari / sugestii.

33 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*